Wyniki Twojego wyszukiwania

Zawód prawnika i agenta nieruchomości, mają ze sobą wiele wspólnego… – wywiad ze Zbigniewem Buzą

Z założycielem biura BIS Nieruchomości, Panem Zbigniewem Buzą, o początkach branży pośrednictwa nieruchomości w Białymstoku oraz wiedzy, którą powinien dysponować dobry pośrednik nieruchomości rozmawia Patryk Miotke.

 

Patryk Miotke, askdom.pl: Jak rozpoczął Pan swoją karierę i dlaczego postawił Pan na branżę nieruchomości?

Zbigniew Buza, BIS Nieruchomości: Z wykształcenia jestem prawnikiem, aczkolwiek zdecydowałem się na prowadzenie biura nieruchomości. Z mojego punktu widzenia zawody te mają ze sobą wiele wspólnego. Działalność rozpocząłem w 1992 roku, a więc stosunkowo dawno (śmiech). To był okres, w którym na rynku wszystko się dopiero organizowało.

A więc był Pan jednym z pierwszych na białostockim rynku – czy może Pan w takim razie powiedzieć, jakie zmiany w branży zaobserwował Pan na przełomie tych lat? 

To prawda – w 1992 roku w Białymstoku było 5 biur nieruchomości. Wówczas zawód pośrednika nie był jeszcze uregulowany i dopiero uczyliśmy się, jak poruszać się w tej branży tak naprawdę. Zasady współpracy między spółdzielniami mieszkaniowymi, urzędem miasta czy wydziałem geodezji były nieformalne i wypracowywane przez nas. Konieczność przecierania szlaków w pewnym stopniu wymusiła na nas – pośrednikach, większą współpracę niż to jest obecnie. Wszyscy świadczyliśmy dokładnie ten sam zakres usług, a więc byliśmy dla siebie wzajemnie rywalami biznesowymi, jednak wspominam ten czas bardzo pozytywnie – to była zdrowa konkurencja, pełna wzajemnych działań i inicjatyw. W latach dziewięćdziesiątych klienci byli jeszcze dość nieufni i podchodzili do naszej pracy z pewnym dystansem. Z czasem jednak przyzwyczajali się i byli zadowoleni ze współpracy, a to dawało mi ogromną satysfakcję.

Wspomniał Pan o wykształceniu prawniczym – jakie ma ono wpływ na pracę pośrednika nieruchomości?

Uważam, że jest to podstawa dla kogoś, kto chce działać w tej branży. Sprzedaż nieruchomości to nie jest zwykła sprzedaż. Do jej bezpiecznego i efektywnego przeprowadzenia niezbędna jest wiedza pozwalająca na bezbłędną analizę stanu prawnego danej nieruchomości. Język prawniczy jest niezwykle precyzyjny, dlatego, aby mieć pełny obraz sytuacji należy umieć prawidłowo weryfikować dokumenty, z którymi na co dzień pracujemy. Tutaj nie ma miejsca na błędną interpretację czy słowną żonglerkę. W grę wchodzą duże pieniądze i osoba odpowiedzialna za pośrednictwo nie ma prawa się mylić.

Dziś tak naprawdę każdy może być pośrednikiem nieruchomości, jak taki stan rzeczy wpływa na rynek?

Niestety to prawda. W ramach programu walki z bezrobociem w Polsce, wiele zawodów zostało uwolnionych. Dziś, aby działać w tej branży nie potrzebna jest już licencja pośrednika. Nie ma już instytucji weryfikującej wiedzę i umiejętności kandydatów ubiegających się o uzyskanie prawa do wykonywania tego zawodu, a jej rolę w pewnym sensie przejęli… klienci. To oni, korzystając z usług danego pośrednika przekonują się czy ten faktycznie zna się na rzeczy. To jednak bardzo ryzykowne, ponieważ błędy w tej pracy mogą być naprawdę kosztowne i koszty te niestety w głównej mierze ponoszą zleceniodawcy. Taki stan rzeczy wprowadza chaos na rynku, który negatywnie uderza zarówno w klientów, jak i profesjonalistów z branży. Dlatego uważam, że dla dobra naszych klientów oraz samego zawodu licencje powinny zostać przywrócone.

Zwraca Pan uwagę na realne problemy rynku, może więc na koniec doradziłby Pan osobom, które chciałyby skorzystać z usług biura nieruchomości i spać spokojnie, co powinny zrobić?

Oczywiście! Drodzy Państwo, przystępując do sprzedaży lub zakupu nieruchomości postawmy na sprawdzonego pośrednika. Zdaję sobie sprawę, jak wiele biur działa aktualnie na rynku, dlatego sam wybór może być męczący i stresujący, jednak warto dokonać go w sposób świadomy. Sprawdźmy czy firma, której powierzymy swoje pieniądze jest odpowiednio doświadczona oraz wykwalifikowana, a także czy dany pośrednik posiada licencję.

 

 

Podobne artykuły

In-Home: Stawiamy na jakość, nie ilość

Lip 15, 2019
In-Home to nowy gracz na białostockim rynku nieruchomości, a już zyskał pierwszych klientów i mierzy wysoko. Biuro założyła Katarzyna Grecka. Ma wiedzę, doświadczenie i skonkretyzowane plany. O tym, dlaczego zdecydowała się na wejście w ten biznes opowiada wraz z Wojciechem Buszko w rozmowie z Piotrem Walczakiem. ASK Dom: Dlaczego zakładając własny biznes wybór padł na branżę nieruchomości? Katarzyna Grecka: Branżą nieruchomości interesuję się już ...
Czytaj więcej

Poznaj biura nieruchomości – Korona (video)

Sty 02, 2019

Zapraszamy do obejrzenia materiału video biura Korona Nieruchomości, które powstało przy współpracy z redakcją Bia24.pl oraz Askdom.pl Współpraca z biurem nieruchomości Korona to szereg korzyści! Praca w biurze nieruchomości Korona to szansa na karierę w stabilnej, dbającej o swoich pracowników firmie.    

Czytaj więcej

Czwarty przegląd nieruchomości – woj. podlaskie

Sty 22, 2019

Dzień dobry! Zapraszam do zapoznania się z czwartą edycją przeglądu rynku nieruchomości w woj. podlaskim –cyklicznie przeprowadzanym przez redakcję portalu askdom.pl. Dzisiejsza prezentacja dotyczyć będzie ogłoszeń nieruchomości : INWESTYCYJNYCH – mogących przynieść dochód poprzez realizację inwestycji w postaci wynajmu, dalszej odsprzedaży, zabudowy, itp. KOMERCYJNYCH – nabywanych w celu prowadzenia działalności gospodarczej.   mgr inż. bud. Mateusz Kropiewnicki specjalista ds. marketingu w sektorze budownictwa i nieruchomości redaktor portalu askdom.pl …

Czytaj więcej

Praca szuka człowieka – Korona nieruchomości rekrutuje!

Kwi 11, 2019

Korona Nieruchomości zatrudni: Doradcę ds. nieruchomości (specjalistę od gruntów, nieruchomości komercyjnych) Forma zatrudnienia: etat + wynagrodzenie prowizyjne. Oczekujemy: min. 2 letniego doświadczenia w sprzedaży i pracy z klientem B2B, wysokiej etyki pracy, prawa jazdy kat B. Oferujemy pracę w zespole i przy wsparciu doświadczonych pośredników i sprzedawców, gotową bazę nieruchomości i klientów, najlepsze szkolenia sprzedażowe dostępne na polskim rynku, sprzęt do pracy: laptop, telefon, …

Czytaj więcej

Targi BUDMA 2019 – odbierz dofinansowanie!

Lip 04, 2018

Szanowni Państwo, Wschodni Klaster Budowlany przyjmuje zapisy na targi BUDMA 2019, które odbędą się w dniach 12-15.02.2019 r. W ramach uczestnictwa we wspólnym stoisku klastrowym oferujemy dofinansowanie na poziomie nawet 80% następujących kosztów: · powierzchnia targowa wraz z zabudową, · wpis katalogowy, · miejsce parkingowe (przy hali targowej, dostępne przez cały czas trwania targów). Powierzchnia wystawiennicza Wschodniego Klastra Budowlanego jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. …

Czytaj więcej